I widziałem miasto święte, Nowe Jeruzalem,
zstępujące z nieba od Boga, przygotowane
jak przyozdobiona oblubienica dla męża swego. Obj 21,2

 

20 lipca 2018 r., w ramach XIX Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego, w kościele Zbawiciela przy ul. Jagiellońskiej 19 w Gliwicach odbył się koncert zatytułowany „Od Piazzy do Piazzolli”. Koncert rozpoczął ks. Tymoteusz Bujok, witając przybyłych gości. Pan Piotr Oczkowski, dyrektor Festiwalu, wprowadził zebranych w ciekawy i zróżnicowany repertuar. Słuchacze mieli możliwość usłyszeć dzieła takich twórców, jak: G. Piazza, J. S. Bach, L. Boccherini M. Corrette, D. Scarlatti. Wykonawczyniami muzyki były Eugenia Cherkazova (Ukraina) – akordeon, Svitlana Shabaltina (Ukraina) – klawesyn.

Klawesyn i akordeon? Trudno chyba znaleźć instrumenty bardziej od siebie oddalone. Zarówno historią, sposobem wydobycia dźwięku, jak i estetyką. Pierwszy z nich, charakterystyczny dla muzyki wieków XVII i XVIII, bywa też chętnie wykorzystywany przez twórców współczesnych. Drugi z kolei to uniwersalny gość wszystkich najważniejszych muzycznych stylów, od klasyki po współczesność i jazz. Stop tak różnych dźwiękowych walorów – klawesyn to instrument szarpany, akordeon zaś pneumatyczny, zbliżony do organów – tworzy zupełnie świeże, niespodziewane brzmienie. Odkrywa to przed wykonawcami rozległe pole do eksperymentów, a słuchaczom umożliwia nowe spojrzenie na znane dzieła przeznaczone w oryginale na dwa klawesyny czy też klawesyn i orkiestrę.